mitt i naturen

111549-9


Jag såg en räv när jag gick hem idag. Den sprang över vägen, sju-åtta meter framför mig. Och ja, det var en riktig räv, inte en liten hund eller en stor katt med burrig svans. Blev väldigt överraskad, har aldrig sett en räv i de här krokarna förut. Inte ens när jag bodde hemma hos mina föräldrar, där det är väldigt mycket natur runt hörnet.  

Den där lilla orangefärgade ludna fyrfotingen gjorde min dag. Inte för att jag fick en särskilt stor, häftig naturupplevelse eller så men jag blev glad. Lycklig. Efter att ha suttit instängd i a temple of consumption hela dagen, betraktandes alla dessa medeltjocka medelålders medelinkomstagare konsumera matvaror för hundratusentals kronor, de flesta utan en gnutta tanke på natur och ekologi eller att fundera på hur mycket alla deras förpackningar kommer skräpa ner, kändes det bra att få se att vårt kapitalistiska, materialistiska fördummade konsumentsamhälle inte ännu lyckats utrota alla vilda djur. Vi har ännu inte inkräktat tillräckligt på djurens naturliga omgivningar att dom är helt borta, vi har ännu inte fuckat sönder miljön så pass med våra bilar, båtar och oljeeldade hus att det inte går att få syn på ett och annat  djur här och där.

Det var tanken på en värld med galopperande växthuseffekt, utan årstider och väder, utan vilda djur och vilda skogar, en planet med två tredjedelar surt havsvatten utan liv som fick mig att rösta på miljöpartiet i valet sist. Jag visste ju att dom skulle få minst röster av alla och att deras sida antagligen skulle förlora, men för mig spelar sånt ingen roll.

Tack, räv.



Kommentarer
Postat av: maia

jag röstade också grönt :).

2006-10-28 @ 14:16:42
Postat av: Sandra

Jag såg en hare vid Infra idag ;)

Postat av: mutto

haha, där ser du! mitt i naturen.

2006-11-02 @ 11:06:51
Postat av: m

där det är "väldigt" mycket natur runt hörnet.

2006-11-03 @ 18:49:58
Postat av: mutto

m: ja? det är det, området gränsar till ett naturreservat..

2006-11-04 @ 00:41:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback