svårt att sova


Kommer du ihåg vad du gjorde 1998? Kommer du ihåg vad du gjorde, vad du kände, upplevde, upptäckte? Jag minns vissa saker, vissa svagt, andra med mer intensitet. Jag var 14 år gammal och jag gick igenom allt som fjortonåringar gör och bör inte borde göra. Jag kommer ihåg min första riktiga kyss, jag tror det var det året. Kan ha varit på hösten -97 också. Jag, Madde, en grön kommunal sandbox i Skälby, Häggvik. Jag blir påminnd varje gång jag känner blandningen av skinnjacka, davidoff cool water och cigarettrök. Innerlighet.

Vad hände mer då? Petter vinner en grammis för bästa textförfattare. Antar att grammisjuryn har funderat både en och två gånger över det beslutet. Jag minns det, jag var lite inne på svensk hiphop då. Inget jag är stolt över kanske. Mer, Prodigy och Faithless drar vidare på sina elektroniska segertåg världen över, Madonna släpper Ray of Light och hela världen hoppar högt av upphetsning till hennes skamlösa exploatering av TB303-synthar och ökendans. Sen var det ju typ året då kriget på balkan tog slut, då Bill Clinton blir anklagad för sextrakasserier och ECCE HOMO ställs ut och hela Sveriges pretentions/moral/etik-konservatister spiller morgonkaffet över sina SVD och blir alldeles utom sig av sexualkonflikt och skam.

Wikipedia är en alldeles ypperlig källa till information som man inte borde glömma bort, men det som verkligen spelar någon roll är ju våra minnen, och de här åren, 97, 98, 99... det var då vi formades till dom vi är idag, då våra sinnen manglades med information, ångest, förvirring, pubertet och konfirmandläger. Låten jag dansade till (och fortfarande håller som en av de absolut bästa ever) var Insomnia med Faithless, jag minns hur jag satt med min Walkman (ja det var kassett på den tiden) på bussen hem från skolan och mumlade "I can't get no sleep.." och trodde att jag verkligen visste vad smärta och ångest var.

Ah. Ljuva minnen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback