ont i fötterna

r?tt och bl?tt

Jag tänker skriva ett inte så genomtänkt klagoinlägg som delvis glider åt vänsterhållet på den politiska banan, men som behåller en fot i högern eftersom utan högern så skulle inte vänstern tvingas att förbättra sig. Det är partipolitiskt obundet eftersom jag ännu inte har hittat ett politiskt parti som jag kan lita på och jag är rädd att jag aldrig kommer finna ett, eftersom alla partier per definition utgörs av människor och människor har en tendens att förr eller senare visa sig opålitliga.

Dom där jävla moderaterna och deras infernaliskt dumma påhitt om merkostnader för att finansiera skattesänkningar. Ett exempel. Igår, fick jag gå hem eftersom moderata samlingspartiet tillsammans med SL i Stockholm stad bestämt att det ska vara både dyrare och krångligare att åka kommunalt. Biljettpriset, som tillsammans med det förnedrande uråldriga zon-systemet har stigit med typ 300% (om man som jag redan tidigare fuskade och åkte på ungdomsbiljett, och ska åka genom två zoner) tillsammans med att man inte längre kan betala kontant direkt på bussen gjorde att det tog mig 40 minuter att gå hem från Sollentuna station. Förr, kunde man åka hem för tio spänn och det var inga problem att bara flippa fram en tia till chauffören. Nu däremot, måste jag ha planerat mitt samåkande redan i förväg och köpt en biljett, som kostar 26 kronor, annars får jag inte åka med. Och, som igår, när deras automater man köper biljetterna i inte fungerar som de ska och man missar bussen därför ja, då får man gå hem. Att chaufförerna blir rånade är ingen ursäkt, jag jobbar i en butik. Om vi sätter oss ner och jämför hur många butiksrån det är och hur många bussrån det är så ska vi nog se att det väger baktungt. Dessutom är det inte passagerarna som borde få lida, sätt ut en vakt på varje buss och skapa typ tusen nya arbetstillfällen istället. Nej, istället får vi mindre frekvent, dyrare och betydligt krångligare kollektivtrafik. Tack för den, jävla moderater.

Däremot, ska man inte använda argument som "hata överklassen" eller "de rika borde hängas" eftersom tro det eller ej, genom en välplanerad skattepolitik så betalar de rika för de fattiga och utan de rika skulle de fattiga ha det ännu sämre. Jag skulle tro att det inkomststarkaste toppskiktet i det här landet betalar skatt för typ.. 15-20 st. låginkomsttagare. Per person alltså. För det, får de inte 15-20 gånger mer rent vatten i sina kranar eller 15-20 gånger mer och helare väg att åka på. Så, låt oss inte kalla dem för fula namn medans de gör det. Om/när (jag har ambition men inser mina begränsningar) blir höginkomsttagare tänker jag sova riktigt gott om nätterna eftersom jag vet att jag gör en insats för dem som inte har allt jag har, jag tänker betala min skatt och vara jävligt snygg under tiden.

Kommentarer
Postat av: Rebecka

Preach it.. Allt du skriver är SÅ sant.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback